🎯Rol yapma, doğaçlama, sorun çözme, kendini ifade etme, hızlı düşünme, hızlı karar alma ve uygulama, konularında katılımcıların bireysel olarak ve grup içinde öğrenmesi ve gelişimi.
🏷️ #Çatışmayönetimi #Sanat #Sanatyoluylaeğitim #Grupdinamiği #Zamanyönetimi
👨👨👦 En az 10-12 kişilik bir grup - Sahnede olmayan grupların seyirci olması önemli & 10-12+ Yaş
⏰En az 20-30 dakika (Hazırlık ve çözümleme ile birlikte)
✂️ -
👣 ADIM ADIM UYGULAMA
Bu araç, Mahşer-i Cümbüş programından bildiğimiz Dörtlü Dönme aktivitesinin öğrenme amaçları ve hedef kitle dikkate alınarak adapte edilmiş yeni kurgusudur:
- 4’er kişilik gruplar oluşturulur.
- Grupların arasından kendilerine uygun olanı sahnelemek üzere seçeceği Tema Kartonları hazırlanır. Bu Tema Kartonlarına; 1-Konu, 2- Mekân, 3- Zaman, 4-Roller (ve 4 kişi için ayrı ayrı roller) yazılır.
(Mahşer-ü Cümbüş’ te yapılan Dörtlü Dönme uygulamasında bir önceki maddedeki gibi Tema Kartonları verilmemektedir. Sadece her kişiye bir tema, mekân veya serbestçe belirlenen bir kelime verilerek o konudan doğaçlama yapmalar istenmektedir.)
- Grupların kendileri için Tema Kartonlarından birini seçme konusunda birlikte karar vermelerine fırsat tanınır. Bu kartonlarda, unsurlardan birinin veya ikisinin boş bırakılarak, grupların yaratıcılıklarını ve kendi gerçekliklerini kullanmalarına imkân tanınabilir.
- Grup üyeleri sahne üzerinde bir karenin köşeleri gibi konumlanırlar. Sahnenin önündeki iki kişi sahnenin üzerinde performans sağlayan kişiler iken arkadaki kişiler performans sergilemezler. (Uygulama örnekleri için sosyal medya üzerinden Mahşer-i Cümbüş – Dörtlü Dönme videoları izlenebilir.)
- Grup üyeleri Tema Kartonlarını seçtikten sonra 5 veya 10 dakikalık bir hazırlık süresi verilebilir. Ancak bu durumda grupların ayrı çalışabileceği alanların olması gerekmektedir. Hazırlık süresi verme konusu drama tecrübesi çok olmayan veya grup dinamiğinin geliştirilmesi istenilen durumlarda önemlidir. Dilenirse hazırlık
süresi verilmeden de uygulamalara geçilebilir.
-Kolaylaştırıcı/eğitmen bir düdük (veya ıslık) vasıtasıyla komutları verir.
-Düdük her çalındığında sahnedeki bir kişi sıra ile arkadaki köşeye çekilirken arkadaki köşelerden bir kişi sahneye çıkar. Böylelikle; düdük her çaldığında sahnedeki kişilerden biri arkan gelen yeni kişi ve diğeri de sahnede performans sergileyen öndeki kişilerden biri olacaktır.
- Düdüğün çalınmasıyla öndeki sahneye geçen pasif durumdaki katılımcı doğaçlamayı başlatması gereken kişidir. Çünkü bu kişi, kendinden önceki 2 kişi performans sergilerken 2 tur süresince düşünmek için zamana sahip olan kişidir.
- Düdüğün çalınmasıyla sahneye dâhil olan kişinin, sahneye grubun konusuna uygun ve kendi rolüne ilişkin bir “sorun, problem” ile gelmesi istenebilir. Burada aktif sahneye yeni gelen kişinin sahneye neyi getireceğine aracın tasarlanmasına dikkat edilen ve çözümlemede vurgulanacak öğrenme amaçları ile ilgili olarak gelinmelidir.
- Kolaylaştırıcı, konunun seyri ve akışın yoğunluğuna uygun olarak düdüğü öttürerek sırayı ilerletmelidir.
- Grubun her üyesi kâfi miktarda aktif olduğu ve turlar gerçekleştiği durumda (sona doğru) sahnelerin birinde kolaylaştırıcı düdüğü 3 kere uzun uzun öttürür ve pasif durumda olan diğer iki kişinin de performansa dâhil olmalarını sağlar.
- Dilenirse performansa herkes dâhil olduğunda var olan sorunun en makul ve uyumlu biçimde çözülmesi vb. gibi sorumluluklar yönergeye dâhil edilebilir.
✏️ Anonim